
Γνωρίζατε ότι η σωστή πίεση των ελαστικών σε υψηλές ταχύτητες είναι απαραίτητη για την ασφάλειά σας;
Στην Ευρώπη, τα όρια ταχύτητας περιορίζουν συνήθως την γρήγορη οδήγηση. Ωστόσο, σε ορισμένους δρόμους χωρίς περιορισμούς ή σε συγκεκριμένες συνθήκες, μπορεί να χρειαστεί ρύθμιση της πίεσης των ελαστικών.
Όταν ένα ελαστικό κυλάει με μεγάλη ταχύτητα, υπόκειται σε αυξημένες καταπονήσεις, ειδικά σε παραμόρφωση των πλευρικών τοιχωμάτων, που ονομάζεται εκτροπή. Αυτό μπορεί να επηρεάσει την απόδοση και την ανθεκτικότητα του ελαστικού.
Οι μηχανικοί χρησιμοποιούν τον όρο εκτροπή για να περιγράψουν τη διαφορά μεταξύ της "μη φορτισμένης" ακτίνας ενός ελαστικού (η απόσταση μεταξύ της κορυφής του ελαστικού και του κέντρου του χωρίς εφαρμογή φορτίου) και της "φορτισμένης" ακτίνας (η απόσταση μεταξύ του κέντρου του ελαστικού και του δρόμου, όταν το ελαστικό έρχεται σε επαφή με το έδαφος). Αυτή η πεπλάτυνση εξαρτάται κυρίως από το φορτίο, την πίεση των ελαστικών και την ταχύτητα.
Επίδραση της ταχύτητας στην παραμόρφωση και τη φέρουσα ικανότηταΚαθώς αυξάνεται η ταχύτητα, τα ελαστικά υπόκεινται σε σημαντικές φυγόκεντρες και θερμικές δυνάμεις. Εάν η πίεση δεν ρυθμιστεί σωστά, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική παραμόρφωση του ελαστικού, προκαλώντας φθορά του πέλματος. Παράλληλα, η μέγιστη φέρουσα ικανότητα του ελαστικού μειώνεται καθώς αυξάνεται η ταχύτητα.
Γιατί να ρυθμίσετε την πίεση;Η σωστή πίεση μειώνει την υπερβολική εκτροπή και βοηθά στη διατήρηση ενός βέλτιστου επιπέδου ασφάλειας. Η οδήγηση με σωστά φουσκωμένα ελαστικά, προσαρμοσμένα στην ταχύτητα και το φορτίο, διατηρεί την απόδοση, περιορίζει τη φθορά και αποτρέπει την υπερθέρμανση.
Ας πάρουμε ως παράδειγμα ένα τυπικό ελαστικό διαστάσεων 215/50R17 91W, σχεδιασμένο να εκτελεί περίπου 520 περιστροφές για να διανύσει ένα χιλιόμετρο. Σε ταχύτητα 50 km/h, αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 7 περιστροφές ανά δευτερόλεπτο. Όταν η ταχύτητα αυξάνεται στα 240 km/h, ο αριθμός αυτός αυξάνεται σε 35 περιστροφές ανά δευτερόλεπτο. Αυτό σημαίνει ότι συμβαίνει μία εκτροπή (παραμόρφωση του ελαστικού) κάθε 28 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Αυτό το φαινόμενο προκαλεί σταδιακή υπερθέρμανση και σημαντικές καταπονήσεις στην εσωτερική δομή του ελαστικού.
Η ETRTO (Ευρωπαϊκή Τεχνική Οργάνωση Ελαστικών και Ζαντών) έχει αναγνωρίσει ότι η υπερβολική εκτροπή των ελαστικών σε υψηλές ταχύτητες μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια των οδηγών. Σημαντική παραμόρφωση των πλευρικών τοιχωμάτων και του πέλματος μπορεί να οδηγήσει σε αστάθεια, υπερθέρμανση και, σε ακραίες περιπτώσεις, σε αστοχία του ελαστικού.
Για να ελαχιστοποιηθούν αυτοί οι κίνδυνοι, η ETRTO συνιστά τη ρύθμιση της πίεσης των ελαστικών ανάλογα με την ταχύτητα. Σε υψηλές ταχύτητες (άνω των 160 km/h), είναι απαραίτητο να αυξήσετε την πίεση των ελαστικών για να αντισταθμίσετε τη σταδιακή μείωση της φέρουσας ικανότητάς τους. Αυτή η προσαρμογή μειώνει την εκτροπή, βελτιώνει τη σταθερότητα του οχήματος και περιορίζει την υπερθέρμανση των ελαστικών.
Η μέγιστη φέρουσα ικανότητα ενός ελαστικού μειώνεται καθώς αυξάνεται η ταχύτητα, λόγω μηχανικών και θερμικών καταπονήσεων. Ακολουθούν οι γενικοί κανόνες σύμφωνα με την ETRTO:
1. Όρια αναφοράς για τις ταχύτητες:Η ταχύτητα αναφοράς εξαρτάται από τον δείκτη ταχύτητας του ελαστικού:
Μεταξύ 160 και 210 km/h (δείκτες Q έως V), η φέρουσα ικανότητα μειώνεται κατά:
Πάνω από 210 km/h, οι μειώσεις είναι ειδικές για κάθε δείκτη ταχύτητας:
Η πίεση πρέπει να αυξηθεί για να αντισταθμιστεί η απώλεια φέρουσας ικανότητας και να περιοριστεί η υπερβολική εκτροπή (συμπίεση) των ελαστικών.
Επίσημος πίνακας συστάσεων της ETRTO
Speed Index R (max 106mph / 170km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
170 | 106 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
Speed Index S (max 112mph / 180km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
180 | 112 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
Speed Index T (max 118mph / 190km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
Speed Index H (max 130mph / 210km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
210 | 130 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
Speed Index V (max 149mph / 240km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
210 | 124 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
240 | 149 | +0.40 | +5.8 | 522.75kg (-15%) | 2.9 | 42.1 |
Speed Index W (max 168mph / 270km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
210 | 124 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
240 | 149 | +0.40 | +5.8 | 522.75kg (-15%) | 2.9 | 42.1 |
270 | 168 | +0.50 | +7.2 | 492kg (-20%) | 3 | 43.5 |
Speed Index Y (max 186mph / 300km/h) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
160-220 | 100-136 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
240 | 149 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
270 | 168 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2,8 | 40.6 |
300 | 186 | +0.60 | +8,7 | 522.75kg (-15%) | 3.1 | 45 |
Οι πίνακες βασίζονται σε ελαστικό με δείκτη φορτίου 91, και όλες οι αναφερόμενες πιέσεις μετρώνται σε κρύα κατάσταση.
Συμβουλή από τους ειδικούς μας:
Η προσαρμογή της πίεσης των ελαστικών ανάλογα με την ταχύτητα είναι μια απλή αλλά απαραίτητη ενέργεια για τη διασφάλιση της ασφάλειάς σας και τη διατήρηση των ελαστικών σας. Πριν ξεκινήσετε το ταξίδι σας, ειδικά σε γρήγορες ή μεγάλες διαδρομές, αφιερώστε λίγα λεπτά για να ελέγξετε την πίεση των ελαστικών.