Ελαστικά αυτοκινήτου

Πώς να ρυθμίσετε την πίεση των ελαστικών σας ανάλογα με την ταχύτητα

Γνωρίζατε ότι η σωστή πίεση των ελαστικών σε υψηλές ταχύτητες είναι απαραίτητη για την ασφάλειά σας;

Στην Ευρώπη, τα όρια ταχύτητας περιορίζουν συνήθως την γρήγορη οδήγηση. Ωστόσο, σε ορισμένους δρόμους χωρίς περιορισμούς ή σε συγκεκριμένες συνθήκες, μπορεί να χρειαστεί ρύθμιση της πίεσης των ελαστικών.

Όταν ένα ελαστικό κυλάει με μεγάλη ταχύτητα, υπόκειται σε αυξημένες καταπονήσεις, ειδικά σε παραμόρφωση των πλευρικών τοιχωμάτων, που ονομάζεται εκτροπή. Αυτό μπορεί να επηρεάσει την απόδοση και την ανθεκτικότητα του ελαστικού.

Το φαινόμενο της εκτροπής των ελαστικών σε υψηλές ταχύτητες

Τι είναι η εκτροπή ενός ελαστικού;

Οι μηχανικοί χρησιμοποιούν τον όρο εκτροπή για να περιγράψουν τη διαφορά μεταξύ της "μη φορτισμένης" ακτίνας ενός ελαστικού (η απόσταση μεταξύ της κορυφής του ελαστικού και του κέντρου του χωρίς εφαρμογή φορτίου) και της "φορτισμένης" ακτίνας (η απόσταση μεταξύ του κέντρου του ελαστικού και του δρόμου, όταν το ελαστικό έρχεται σε επαφή με το έδαφος). Αυτή η πεπλάτυνση εξαρτάται κυρίως από το φορτίο, την πίεση των ελαστικών και την ταχύτητα.

Επίδραση της ταχύτητας στην παραμόρφωση και τη φέρουσα ικανότητα

Καθώς αυξάνεται η ταχύτητα, τα ελαστικά υπόκεινται σε σημαντικές φυγόκεντρες και θερμικές δυνάμεις. Εάν η πίεση δεν ρυθμιστεί σωστά, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική παραμόρφωση του ελαστικού, προκαλώντας φθορά του πέλματος. Παράλληλα, η μέγιστη φέρουσα ικανότητα του ελαστικού μειώνεται καθώς αυξάνεται η ταχύτητα.

Γιατί να ρυθμίσετε την πίεση;

Η σωστή πίεση μειώνει την υπερβολική εκτροπή και βοηθά στη διατήρηση ενός βέλτιστου επιπέδου ασφάλειας. Η οδήγηση με σωστά φουσκωμένα ελαστικά, προσαρμοσμένα στην ταχύτητα και το φορτίο, διατηρεί την απόδοση, περιορίζει τη φθορά και αποτρέπει την υπερθέρμανση.

Ποια είναι η απαιτούμενη πίεση ελαστικών σε υψηλές ταχύτητες;

Ας πάρουμε ως παράδειγμα ένα τυπικό ελαστικό διαστάσεων 215/50R17 91W, σχεδιασμένο να εκτελεί περίπου 520 περιστροφές για να διανύσει ένα χιλιόμετρο. Σε ταχύτητα 50 km/h, αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 7 περιστροφές ανά δευτερόλεπτο. Όταν η ταχύτητα αυξάνεται στα 240 km/h, ο αριθμός αυτός αυξάνεται σε 35 περιστροφές ανά δευτερόλεπτο. Αυτό σημαίνει ότι συμβαίνει μία εκτροπή (παραμόρφωση του ελαστικού) κάθε 28 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Αυτό το φαινόμενο προκαλεί σταδιακή υπερθέρμανση και σημαντικές καταπονήσεις στην εσωτερική δομή του ελαστικού.

Η ETRTO (Ευρωπαϊκή Τεχνική Οργάνωση Ελαστικών και Ζαντών) έχει αναγνωρίσει ότι η υπερβολική εκτροπή των ελαστικών σε υψηλές ταχύτητες μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια των οδηγών. Σημαντική παραμόρφωση των πλευρικών τοιχωμάτων και του πέλματος μπορεί να οδηγήσει σε αστάθεια, υπερθέρμανση και, σε ακραίες περιπτώσεις, σε αστοχία του ελαστικού.

Για να ελαχιστοποιηθούν αυτοί οι κίνδυνοι, η ETRTO συνιστά τη ρύθμιση της πίεσης των ελαστικών ανάλογα με την ταχύτητα. Σε υψηλές ταχύτητες (άνω των 160 km/h), είναι απαραίτητο να αυξήσετε την πίεση των ελαστικών για να αντισταθμίσετε τη σταδιακή μείωση της φέρουσας ικανότητάς τους. Αυτή η προσαρμογή μειώνει την εκτροπή, βελτιώνει τη σταθερότητα του οχήματος και περιορίζει την υπερθέρμανση των ελαστικών.

Οδηγίες για τον καθορισμό της σωστής πίεσης ανάλογα με την ταχύτητα

Η μέγιστη φέρουσα ικανότητα ενός ελαστικού μειώνεται καθώς αυξάνεται η ταχύτητα, λόγω μηχανικών και θερμικών καταπονήσεων. Ακολουθούν οι γενικοί κανόνες σύμφωνα με την ETRTO:

1. Όρια αναφοράς για τις ταχύτητες:

Η ταχύτητα αναφοράς εξαρτάται από τον δείκτη ταχύτητας του ελαστικού:

  • Q έως V (160 έως 240 km/h): Η μείωση της φέρουσας ικανότητας ξεκινά όταν η ταχύτητα ξεπεράσει τα 160 km/h.
  • W (270 km/h): Η μείωση της φέρουσας ικανότητας ξεκινά στα 190 km/h.
  • Y (300 km/h): Η μείωση της φέρουσας ικανότητας ξεκινά στα 220 km/h.
2. Μείωση της φέρουσας ικανότητας:

Μεταξύ 160 και 210 km/h (δείκτες Q έως V), η φέρουσα ικανότητα μειώνεται κατά:

  • 5% για κάθε επιπλέον 10 km/h.

Πάνω από 210 km/h, οι μειώσεις είναι ειδικές για κάθε δείκτη ταχύτητας:

  • Δείκτης V (240 km/h): Συνολική μείωση 15% στα 240 km/h.
  • Δείκτης W (270 km/h): Συνολική μείωση 20% στα 270 km/h.
  • Δείκτης Y (300 km/h): Συνολική μείωση 15% στα 300 km/h.
3. Προσαρμογή της πίεσης για αντιστάθμιση:

Η πίεση πρέπει να αυξηθεί για να αντισταθμιστεί η απώλεια φέρουσας ικανότητας και να περιοριστεί η υπερβολική εκτροπή (συμπίεση) των ελαστικών.

Επίσημος πίνακας συστάσεων της ETRTO

Speed Index R (max 106mph / 170km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
170 106 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index S (max 112mph / 180km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
180 112 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index T (max 118mph / 190km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index H (max 130mph / 210km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 130 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6

Speed Index V (max 149mph / 240km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 124 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6
240 149 +0.40 +5.8 522.75kg (-15%) 2.9 42.1

Speed Index W (max 168mph / 270km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 124 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6
240 149 +0.40 +5.8 522.75kg (-15%) 2.9 42.1
270 168 +0.50 +7.2 492kg (-20%) 3 43.5

Speed Index Y (max 186mph / 300km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160-220 100-136 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
240 149 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
270 168 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2,8 40.6
300 186 +0.60 +8,7 522.75kg (-15%) 3.1 45

Οι πίνακες βασίζονται σε ελαστικό με δείκτη φορτίου 91, και όλες οι αναφερόμενες πιέσεις μετρώνται σε κρύα κατάσταση.

Συμβουλή από τους ειδικούς μας:
Η προσαρμογή της πίεσης των ελαστικών ανάλογα με την ταχύτητα είναι μια απλή αλλά απαραίτητη ενέργεια για τη διασφάλιση της ασφάλειάς σας και τη διατήρηση των ελαστικών σας. Πριν ξεκινήσετε το ταξίδι σας, ειδικά σε γρήγορες ή μεγάλες διαδρομές, αφιερώστε λίγα λεπτά για να ελέγξετε την πίεση των ελαστικών.

Συνεχίστε την περιήγηση χωρίς αποδοχή >
Σχετικά με τα cookies και τα άλλα trackers
Η Elastikaleader.gr (AD TYRES) και οι συνεργάτες της (Google, Hotjar, Microsoft) χρησιμοποιούν αρχεία αναγνώρισης σύνδεσης (cookies) και άλλα trackers (web storage) προκειμένου να εξασφαλίσουν την καλή λειτουργία του ιστότοπου, να διευκολύνουν την πλοήγησή σας, να πραγματοποιήσουν στατιστικές αναλύσεις και να εξατομικεύσουν τις διαφημιστικές εκστρατείες τους. Τα cookies και τα άλλα trackers που αποθηκεύονται στη συσκευή σας ενδέχεται να περιέχουν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα. Επίσης, δεν τοποθετούμε κανένα cookie ή άλλο tracker χωρίς την ελεύθερη και εν επιγνώσει συγκατάθεσή σας, με εξαίρεση αυτά που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου. Διατηρούμε τις επιλογές σας για 6 μήνες. Μπορείτε να ανακαλέσετε τη συγκατάθεσή σας οποιαδήποτε στιγμή, πηγαίνοντας στη σελίδα σχετικά με τα cookies και τα άλλα trackers. Μπορείτε να επιλέξετε να συνεχίσετε την πλοήγηση χωρίς να αποδεχτείτε την τοποθέτηση cookies ή άλλων trackers. Η άρνησή σας δεν εμποδίζει την πρόσβασή σας στις υπηρεσίες AD TYRES. Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε να ανατρέξετε στη σελίδα σχετικά με τα cookies και τα άλλα trackers.
Επιλογή cookies
LiveChat